Get Adobe Flash player

Evaluare utilizator: / 2
Cel mai slabCel mai bun 

Situatia invatamantului romanesc, tot mai dezastruoasa de la an la an, ii preocupa pe multi dintre politicienii momentului, asa cum i-a preocupat si pe inaintasii lor din ultimi 23 de ani. Problema este ca politicienii nostri au cam pierdut legatura cu realitatea scolii romanesti,

lasandu-se influentati doar de ceea ce afla de la Minister ori de la sindicatele din domeniu. Elevii, cei spre care ar trebui sa se indrepte intregul efort al societatii, sunt lasati in voia Domnului. La fel si parintii lor, ale caror voci nu se pot face auzite decat „intr-un cadru organizat”, adica prin intermediul Comitetelor si Asociatiilor de parinti. Numai ca, in beneficiul dascalilor, acestea au fost „infiltrate” cu multa „grija” de cadre didactice aflate in dubla postura: de parinti si de profesori. Parerea mea este ca din componenta acestora ar trebui sa fie scosi parinti care au vreo legatura cu acest domeniu, ei avand posibilitatea de a-si exprima un punct de vedere in scolile in care sunt angajati, din postura de cadru didactic. Asa, multe dintre problemele tinute acum „sub pres” ar reusi sa iasa mai repede la iveala. E drept ca multi dintre parinti lasa intreaga grija a educatiei propriilor copii in seama scolii, dar exista destui interesati, care ar putea sa contribuie la reformarea sistemului educational in favoarea elevilor si numai a lor.

Pe multi dintre romani i-au speriat rezultatele din ultimi ani de la examenele de bacalaureat, rezultate care „demonstreaza” ca multi copii nu vor sa acorde atentie scolii. Scoala romaneasca, spre deosebire de „suratele” din Europa, le cere prea mult copiilor. Sunt binecunoscute cazurile in care copii din Romania, care au ajuns sa fie scolarizati prin Spania, Italia, Franta ori Marea Britanie, la intoarcerea in tara nu au putut fi incadrati in clasa corespunzatoare studiilor de acolo. Pentru ca nu aveau cunostintele necesare aici. Nimeni nu si-a pus problema ca, in timp ce un profesor petrece 18-20 de ore in scoala, elevilor, chiar si celor din ciclul primar, li se cere mai mult. Ei stau in banci intre 20 si 30 de ore saptamanal. Ni se tot spune ca, un cadru didactic trebuie sa-si pregateasca lectiile, ceea ce face ca el sa lucreze si acasa, insa, la fel se intampla si in cazul copiilor, care au si ei teme de pregatit. De ce s-a ajuns aici? E cat se poate de simplu. Ne-o spune statistica: in ultimi 20 de ani, numarul copiilor scolarizati s-a redus la jumatate, in timp ce cadrele didactice s-au inmultit de circa 3 ori. Totul la presiunea sindicatelor, care au tinut mortis sa nu se faca concedieri in domeniu. Urmarea a fost ca numarul „normelor didactice” a fost mentinut doar prin incarcarea a ceea ce se numeau candva „programe analitice” si acum „arii curriculare”. Asa au ajuns copiii sa petreaca in scoli mai multe ore, doar pentru ca profesorii lor sa nu fie dati afara.

O alta problema a scolii actuale este reprezentata de lipsa autoritatii cadrelor didactice in fata elevilor. Candva, elevii se mai numeau si „discipoli”, numai ca, atunci, ei avea ce invata de la profesori. Acum, fiecare cadru didactic nu este interesat decat de materia pe care o preda si nu mai vede „intregul”. In mintea fiecarui profesor – cu exceptiile de rigoare – propriul domeniu este cel mai important, iar celelalte ii par a fi „un balast” in calea afirmarii elevului si, eventual a sa, prin rezultatele obtinute de elev la diverse concursuri nationale ori internationale. Pentru rezolvarea acestei probleme ar fi necesar ca toate cadrele didactice sa fie cel putin la nivelul elevilor in ceea ce priveste cunostintele insusite si sa mai si demonstreze ca stiu mai mult decat un copil in toate domeniile studiate in scoala. Vreau sa spun ca, anual, cadrele didactice ar trebui sa sustina un examen prin care sa-si demonstreze capacitatea de intelegere a celorlalte domenii predate in scoala. Ca un caz particular, este imperios necesar ca membrii comisiilor care intocmesc subiecte de examen la nivel national sa treaca anual ei insisi de examenul cu pricina, insa la celelalte materii. Doar asa vor avea o masura in ceea ce le cer elevilor, stiind ce trebuie ei sa asimileze. Similar trebuie „tratati” si cei care elaboreaza si aproba manualele, ori cei care intocmesc programele de studiu. In aceste conditii, pe baza unor evaluari anuale ale elevilor, educatia poate fi apropiata de ceea ce consideram cu totii ca ar rezolva multe probleme: invatamantul vocational, bazat pe aptitudini si talente. Trecerea elevilor de la un an de studiu la altul ar putea fi insotita de „marirea pasului” in anumite domenii si de micsorarea sa in altele, pentru a nu dezechilibra programul si asa incarcat al copiilor, in limita unui punctaj obligatoriu.

Pe scurt, rezumand cele de mai sus, ar trebui investit timp in analizarea posibilitatilor de a realiza:

·        Un echilibru corect intre „norma didactica” si numarul orelor petrecute de elevi in scoala

·        Reducerea numarului de cadre didactice la nevoile momentului, cu cresterile salariale care decurg dintr-o asemenea actiune

·        Examene periodice nu doar pentru elevi, ci si pentru profesorii lor (cu aceleasi subiecte), pentru ca doar asa profesorii vor vedea, din nou, „intregul”.

·        Eliminarea cadrelor didactice „infiltrate” in Comitetele si Asociatiile de parinti, pentru ca doar astfel se va putea afla si cealalta parere din parteneriatul scoala-parinti.

Numai ca, niciun politician nu pare a fi dispus, in acest moment, sa-si asume o asemenea grea povara sociala cum ar fi reducerea numarului de cadre didactice, chiar daca – „pe ici pe acolo, prin partile neesentiale”, cum bine zicea Nenea Iancu – se recunosc unele „discrepante” din sistem. Doar o „Revolutie a descultilor” mai poate salva scoala romaneasca.

 

Picselu Bleumarin

 
ADRESA NOULUI SITE(din 2014):

Momentul Zilei

 

LA MULTI ANI BUZOIENI, ORIUNDE V-ATI AFLA!

La cumpana dintre ani, atunci cand dorintele zboara neingradite catre Cer, redactia NEWS BUZAU ureaza tuturor buzoienilor, oriunde s-ar afla, numai bine, sanatate si maxima fericire. Sa fiti voi insiva mereu! Un an mai bun!